Afdrukken

Hoogsensitieve kinderen

Binnen het relatief korte bestaan van onze praktijk, merken wij een duidelijke behoefte aan het begeleiden van hoogsensitieve kinderen en volwassenen die onze praktijk vaak bezoeken met allergische of overgevoeligheidsklachten.

Wij kunnen hooggevoelige kinderen helpen met behulp van:

  • Sensi® therapie (werkt volgens een vast protocol, waarbij het lichaam weer in balans wordt gebracht en mogelijk emotionele blokkades worden aangeraakt en opgeruimd)
  • advies bij voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen (o.a. allergieën, ADHD, eczeem, luchtwegproblemen, autisme)
  • Bach bloesem of Sensi®-remedies (hiermee kunnen negatieve emoties positief worden omgebogen)
  • Integrated Energy Therapy®  Dit is een methode om snel en effectief emotionele blokkades aan te raken en op te ruimen.
  • gerichte oefeningen (vaak zijn deze kinderen slecht 'geaard')
  • gerichte adviezen en coaching


Beschrijving
Hoogsensitieve kinderen nemen veel waar. Ze zijn heel zintuiglijk.
De Amerikaanse psychologe Elaine N. Aron, de grondlegster van het begrip hoogsensitiviteit, noemt twee aspecten kenmerkend voor een hoogsensitief kind: 'de neiging veel op te merken' en 'diep te reflecteren alvorens te handelen'
Hoogsensitieve kinderen voelen zich het meest op hun gemak bij volwassenen die voortdurend rustig en oprecht met hen omgaan. Dan durven ze zichzelf te laten zien en blijken het spontane, communicatieve, sociale, creatieve en intelligente kinderen die over veel talenten beschikken.
Hoogsensitieve kinderen koppelen een sterke emotionele beleving aan de dingen die ze opmerken. Op een bepaalde manier hebben ze dat nodig. Want door het ervaren van een innerlijke reactie heeft dat wat ze waarnemen waarde en betekenis voor hen. Ze kunnen indrukken pas 'plaatsen' wanneer ze weten wat deze gevoelsmatig voor hen betekenen. Iedere indruk moet iets losmaken, of dat nu vreugde, verdriet, afschuw, schrik, angst, verbazing, verwondering of wat dan ook is. Daarom zoeken ze indrukken op en halen deze diep naar binnen, door ze tot een onderdeel van hun innerlijke beleving te maken. Maar te veel indrukken achter elkaar, of een te heftige indruk ineens, kan tot uitputting leiden. Het kind raakt zo vol, dat het minder goed gaat functioneren. Er ontstaat, wat Elaine Aron noemt, 'overprikkeling'. Dat kan zich uiten in teruggetrokkenheid of juist heel druk gedrag, woede-aanvallen, hangerigheid, op zichzelf willen zijn of concentratieproblemen.

Kenmerken van hooggevoelige kinderen

- zijn zeer zintuiglijk (nemen sterk waar, reageren sterk op fel
- licht, geluiden of bv. een merkje in een kledingstuk)
- graag 'langs de kant' staan om te observeren
- aanvoelen van stemmingen en emoties van anderen
- zich snel zorgen maken
- toetrekken naar kinderen die enigszins buiten 'de groep' vallen
- behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet teveel mensen
- moeite hebben met veranderende omstandigheden
- inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen
- niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan
- niet sociaal lijken, behalve wanneer ze in het gezelschap van volwassenen of gelijkgestemden zijn
- snel van de ene gedachte naar de andere associëren
- diepzinnige vragen stellen
- eindeloos willen weten 'waarom'
- resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken
- kennis op school niet letterlijk willen of kunnen reproduceren,
- maar liever creatief of ervaringsgewijs leren (soms letterlijk door vallen en opstaan)
- moeite hebben met structureren en organiseren
- een hekel hebben aan oefenen en herhalen(routine)
- vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn(soms zelfs naïef)
- vaak zeer gewetensvol zijn
- diep nadenken over levensvragen
- sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
- snel allergisch reageren op voeding (o.a. koemelk, gluten en suiker)
- sterk op suiker, koolhydraten en kleurstoffen reageren. Ze kunnen hier hyperactief van worden.

Wanneer een kind onvoldoende begrepen wordt of onvoldoende begeleiding krijgt kan het:

  • gaan onderpresteren op school (vaak blijkt het kind bovengemiddeld intelligent te zijn, maar doordat het kind visueel is ingesteld en lessen vaak nog auditief-volgordelijk zijn, gaat het zich vervelen
  • slecht geaard raken, doordat het kind zich emotioneel gaat afsluiten en vaak in een eigen of droomwereld gaat leven (in vaktermen: hoog in de energie gaan zitten)
  • moeite hebben op eigen benen te gaan staan.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u bellen of mailen.

praktijk eQuilibra
Toepad 13
3343 CX Hendrik Ido Ambacht
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
tel. (078) 6821306